آموزش نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری ابزار، روش و اصول خاص به خود را دارد، که قبل از شروع به کار باید استانداردها و قواعد نصب کاغذ دیواری را بدانید. نصب کاغذ دیواری به تنهایی مقدور نمی باشد. باید برای انجام این کار از یک نفر دیگر یاری گرفت. در این مقاله شما را با قواعد نصب کاغذ دیواری آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نصب کاغذ دیواری

آماده سازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری

جهت نصب کاغذ دیواری، بهتر است دیوارها را از هر نوع آلودگی، جرم، باقیمانده کاغذ دیواری قبلی و یا رنگ های پوسته پوسته شده تمیز نمایید. دیوارهای آسیب دیده، محل های رطوبت گرفته و ترک ها را مرمت نمایید و بعد از برطرف نمودن معایب دیوار، می توان نصب کاغذ دیواری را انجام داد. اگر معایب دیوار برطرف نشوند و کار نصب کاغذ دیواری انجام شود، ممکن است طی مدت کوتاهی کاغذهای دیواری نصب شده صدمه ببینند و نمای زشتی به دیوار دهند. از طرفی اگر کاغذ های دیواری پس از نصب مشکلی پیدا کنند، هزینه نصب مجدد و یا پرداخت خسارت متوجه شما کا نصاب بوده اید خواهد بود. هر سفر بزرگ با قدم اول آغاز می شود. پس به دور از سهل انگاری و آسودگی خاطر، استانداردها و مراحل نصب کاغذ دیواری را قدم به قدم طی نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

پرایمر قبل از نصب کاغذ دیواری

پرایمر به عنوان آستر، زیر کار و آغازگر قبل از نقاشی ساختمان و یا نصب کاغذ دیواری استفاده می شوند. بعد از اینکه معایب دیوار برطرف شد، پرایمرها بهترین گزینه برای یک دست و یکنواخت کردن دیوارها هستند. قبل از نصب کاغذ دیواری دقت داشته باشید پرایمر کاملا خشک شده و مشکلات دیوار بطور کلی برطرف شده باشد. با این حال هنگام نصب کاغذ دیواری، سطوحی صاف خواهید داشت که می توانید به راحتی نصب کاغذ دیواری را انجام دهید.

 

ابزار مخصوص نصب کاغذ دیواری

خط کش: قبل از اینکه اندازه کاغذ دیواری مشخص شود، ابعاد اتاق را محاسبه نمایید. بعد از محاسبه اندازه ابعاد اتاق باید کاغذ دیواری متناسب با ابعاد را انتخاب نمود. بهتر است از خط کش های تاشو برای اندازه گیری استفاده نمایید. برای این کار از متر نیز می توان استفاده نمود. بسته به سبک کار استادکار، هر ابزار اندازه گیری استانداردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مداد: علامت گذاری روی دیوار و محل های برش در روی کاغذ دیواری با مداد انجام می شود.

شاقول: هنگامی که کاغذ دیواری موقعیتش روی دیوار مشخص می شود. حالت عمودی و استاندارد برای نصب که مشخص شد می توان با استفاده از شاقول موقعیت اولین کاغذ دیواری را نشانه گذاری کرد.

لیسه کاغذ دیواری: کاغذ دیواری های وینیلی از نوع کاغذ های مقاوم هستند. در نصب کاغذ دیواری هایی مانند وینیلی از لیسه استفاده می شود.

فرچه یا قلم مو: برای پوشش دهی چسب در زیر کاغذ دیواری و ایجاد آستری یا پرایمر بر روی دیوار استفاده می شود.

فرچه کاغذ دیواری: از فرچه کاغذ دیواری پس از نصب کاغذ دیواری برای از بین بردن حباب ها و معایب کاغذ دیواری استفاده می شود. برای کاغذ دیواری هایی که نسبت به فشار حساس هستند سعی کنید فرچه مخصوص به خود نیز استفاده نمایید تا کاغذ دیواری صدمه نبیند.

چاقوی رانژه: برای از بین بردن لبه های اضافه که پس از نصب کاغذ دیواری روی هم می افتند از چاقوی رانژه استفاده می گردد.

قیچی برش: پس از اینکه کاغذ دیواری را برای نصب اندازه گرفته اید، می توانید با قیچی آن را به اندازه مورد نیاز برش دهید.

چاقوی همه کاره: چاقوی همه کاره را، از کارترهای تکه ای استفاده نمایید. بعد از برش هر قطعه از کاغذ دیواری، تکه از کاتر را جدا نمایید تا برای برش بعدی کاتر تیز باشد و برش ها صاف و بدون خط و خراش داشته باشید.

کاتر بلند: برای برش یا تریم در قسمت طولی کاغذ دیواری استفاده می گردد.

کاردک و سمباتمه: از جمله ابزارهای آماده سازی دیوار و سطوح قبل از نصب کاغذ دیواری کاردک و سمباتمه است. بهتر است جرم ها، برامدگی ها و موارد زائد سطوح را با این ابزار قبل از نصب کاغذ دیواری تمیز نمایید.

میز کار: برای راحتی کار و جلوگیری از کمر درد و نشت و برخواست های بیهوده بهتر است از میز برای برش و چسبکاری کاغذ دیواری استفاده شود.

سطل: سطل مخصوص جهت درست کردن چسبِ کاغذ دیواری لازم است.

غلطک درز گیر: برای فشرده سازی درز کاغذ دیواری کاربرد دارد.

غلطک مخروطی: همانطور که پیشتر گفته شد، کاغذهای دیواری وینیلی بسیار مقاوم هستند، برای فشردن درزهای این نوع کاغذ دیواری از غلطک مخروطی می توان استفاده نمود.

غلطک رنگ: برای قرار دادن چسب زدن یا زدن پرایمر ها استفاده می شوند. دقت داشته باشید از غلطک برای استفاده چسب زمانی استفاده می شود که کاغذ دیواری طرح دار نباشد.

غلطک پلاستیکی: کاغذ های دیواری وینیلی از آنجایی که بسیار مقاوم هستند برای پوشانندگی و فشردگی آن با چسب روی دیوار، بهتر است از این نوع غلطک استفاده شود. این نوع غلطک به صورت توپر و پلاستیکی است.

 

نحوه نصب کاغذ دیواری

نکات قبل از نصب کاغذ دیواری

در این قسمت به آموزش نصب کاغذ دیواری خواهیم پرداخت. اما قبل از هر چیز، تمامی اثاثیه منزل را از اتاق خالی نموده. در صورت مقدور نبودن این امر وسایل را از دیوار فاصله داده و یا در مرکز اتاق قرار دهید. کلید پریزها، تابلو، ساعت و همه دکوریجات را از روی دیوار بردارید. اگر سیستم گرمایشی مانند رادیاتور در منزل دارید بهتر است با کمک متخصص آن ها را جدا نمایید. چرا که همه سطوح دیوار باید به صورت یکنواخت کاغذ دیواری شوند. در مواقع نادر اگر تمایل به نصب کاغذ دیواری در سقف را دارید باید لوستر و لامپ ها را از سقف جدا نمایید. قبل از انجام اینکار کنتور برق را قطع نمایید تا دچار حادثه و آسیب نشوید.

مراحل نصب کاغذ دیواری

مراحل نصب کاغذ دیواری

اندازه گیری دیوار

در وکیومِ رول های کاغذ دیواری روش های نصب کاغذ دیواری مربوطه قرار گرفته است. قبل از شروع به کار آن را مطالعه نمایید. بعد از اندازه گیری ابعاد دیوار، برای مشخص کردن اندازه برش کاغذ دیواری، از بالا و پایین کاغذ دیواری ۵ سانت بیشتر در نظر بگیرید. تا دور ریز در قسمت بالا و پایین دیوار قرار گیرد(۵ سانت را برای جلوگیری از ایجاد خطای احتمالی در نظر می گیریم).

 

اندازه برش ها با الگوی برش اول

بعد از آنکه موقعیت برش اول مشخص شد، می توانید برش های دیگر را با توجه به الگوی اولیه انجام داد. اگر با ۵ سانتی که به عنوان دو ریز در نظر گرفته شد، برش ها در کنار یکدیگر الگوی مناسب را تشکیل نمی دهند، بهتر است ۵ سانت بیشتر به کار بیافزایید تا طرح های یک الگو در برش بعدی هماهنگ با برش قبلی باشد.برای برش های صاف و یکنواخت وجود خط کش و کاتر تیز تکه ای الزامی است.

 

آماده سازی چسب کاغذ دیواری

بر روی هر چسب دستورالعمل مخصوص ساخت وجو دارد. سعی کنید چسب را در سطل مخصوص و تمیز درست نمایید. بهترین زمان برای نصب کاغذ دیواری و نقاشی ساختمان فصول گرم سال می باشد. با این حال معایب کمتری در نصب و نقاشی خواهید داشت از طرفی هم عمل نصب و رنگ آمیزی با کیفیت تر و سریعتر انجام می شود. با این حال در هر فصل سال که هستید، توصیه می کنیم دمای اتاق و محل نسب بسیار سرد و یا بسیار گرم نباشد. بهترین دما برای نصب کاغذ دیواری ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

 

چسب زدن کاغذ دیواری

با استفاده از قلم مو یا فرچه چسب را به پشت کاغذ دیواری بزنید. طریقه نصب کاغذ دیواری به گونه ای است که باید از بالا به پایین انجام شود. چسب را به مقدار لازم بر روی کاغذ دیواری بزنید تا چکه نکند. مقدار چسب بگونه ای باشد که به قدر کافی دیوار را خیس نماید.

 

استفاده از کاردک پلاستیکی در نصب کاغذ دیواری

حال که کاغذ دیواری را از بالا به پایین چسبانده اید، با کاردک پلاستیکی بر روی آن بکشید تا سطحی صاف و بدون برآمدگی داشته باشید. با این کار از تجمع چسب و ایجاد برجستگی در زیر کاغذ دیواری جلوگیری می نمایید. بعد از نصب کامل قواره اول سریعا با پارچه و یا اسفنج اطراف برش اول کاغذ دیواری نصب شده روی دیوار را تمیز نمایید. برش بعدی را با الگوی قبلی تنظیم نمایید و با روش از بالا به پایین نصب نمایید. به همین ترتیب تا آخرین برش ادامه دهید.

 

سخن پردیس پایتخت

ممکن است پس از نصب کاغذ دیواری حباب هایی در کاغذ دیواری علی الرقم رعایت همه نکات آموزشی به وجود آیند. نگران نباشید کافیست زمان دهید و صبر کنید. طی ۴ الی ۵ روز حباب ها خود به خود از بین خواهند رفت، چرا که جذب دیوار می شوند. بهتر است در صورت نیاز از افراد خبره در نصب کاغذ دیواری کمک بگیرید. در مواقعی ممکن است برش ها درست انجام نشود و یا چسب ها بخوبی روی کاغذ قرار نگیرند. افرادی که تجربه دارند می توانند در زمان کمتر و کیفیت بیشتر این مهم را برایتان در چشم بهم زدنی انجام دهند. مطمئن باشید هزینه ای که در نصب کاغذ دیواری صرف می شود، ارزش دیدن چشم انداز اتاق پس از نصب را خواهد داشت.

 

نویسنده: آمنه ظریفی – گروه تولید محتوای طراحی سایت باران

بررسی کوتاه
تاریخ نگارش
خلاصه بررسی
آموزش نصب کاغذ دیواری
امتیاز
41star1star1star1stargray