نکته هایی درباره کاغذ دیواری اتاق خواب و پذیرایی

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز میشود. برای این ادعا میتوان ۲ دلیل را مطرح نمود:

چینیها مخترع کاغذ بودند.

چینیها کاغذ برنج را ۲۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارهای خود میچسباندند.

گفته میشود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عربها فاش نمود که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند. پس از آن بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود میدادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. در دوران رونسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید میشد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینههای تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینههای تزئینی هم به اتاق رنگ میداد و هم به عنوان لایهای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل میکرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ مینمود.

با این همه این فرشینهها بسیار گرانقیمت بودند. از اینرو تنها افراد فوقالعاده ثروتمند توانایی تهیه آنها را داشتند. طبقه نیمه مرفه که یا به دلیل قیمت گزاف و یا جنگهایی که تجارت بینالمللی را متوقف میکرد توان خرید این فرشینهها را نداشتند، برای روح دادن به اتاقهایشان به کاغذ دیواری روی آوردند.

کاغذ دیواری‌ های اولیه طرحهایی مشابه تصاویر فرشینهها داشتند و گاهی اوقات ورقهٔ بزرگ کاغذی همانند فرشینهها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب میشد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آنرا بر دیوار میچسباندند.

معمولاً تصاویر چاپی به جای آنکه قاب شده و بر دیوار نصب شوند، بر دیوار چسبانده میشدند و احتمالاً ابعاد بسیار بزرگ این تصاویر چاپی که چند ورقهای نیز بودند صرفاً به منظور چسبانده شدن بر دیوار تولید میشدند.

برخی از هنرمندان سرشناس چنین آثاری خلق میکردند. از جمله «آلبرشت دورر» که هم در زمینه چاپ تصاویر بزرگ و هم چاپهای تزئینی جهت آویختن بر دیوار فعالیت میکرد.

بزرگترین تصویر چاپی «طاق نصرت» بود که به سفارش مکسیمیلیان اول امپراتور روم مقدس در سال ۱۵۱۵ چاپ و تکمیل شد. این کاغذ دیواری ابعاد عظیم ۳٫۵۷ در ۲٫۹۵ متر را داشت و از ۱۹۲ ورق کاغذ تشکیل شده بود و در چاپ دوره اول آن ۷۰۰ کپی از آن تولید شد تا پس از رنگ آمیزی دستی، در قصرها و به خصوص سالنهای اجتماعات شهری آویخته شود.

نمونههای اندکی از الگوهای تکرار شوندهٔ کاغذ دیواری های اولیه به جا ماندهاست، اما تعداد زیادی از کلیشههای اصلی که نمایانگر الگوهای تزئینی آن زمان میباشند هنوز هم در دسترس است.

انگلستان از کشورهای پیشرو در صنعت کاغذ دیواری محسوب میشود. قدیمیترین نمونهٔ به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده بوده به سال ۱۵۰۹ برمی گردد.

استفاده از کاغذ دیواری بعد از دوران تکفیر هنری هشتم از سوی کلیسای کاتولیک بسیار رایج شد، زیرا این امر موجب قطع روابط سایر کشورها با انگلستان و در نتیجه جلوگیری از صدور فرشینه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در تولید فرشینه مهارتی نداشت، اشراف و نجیب زادگان به کاغذ دیواری روی آوردند.

در دوران حکومت الیور کرامول تولید کاغذ دیواری از سوی دولت مذهبی عملی بیهوده به شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت چارلز دوم دوباره متمولین متقاضی کاغذ دیواری شدند.

حکومت کرامول، فرهنگی کسالت بار را بر مردم تحمیل کرده بود، از این رو پس از مرگش مردم به خرید وسایل خانگی رفاهی که در دوران وی ممنوع شده بود روی آوردند.

در اواسط قرن هجده بریتانیا به اولین تولیدکننده و صادر کننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شده بود.

در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نیروی بخار، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه آن شدند که این امر به کاهش قیمت و در نتیجه قابل خرید شدن آن توسط طبقه متوسط انجامید.

در آن زمان کاغذ دیواری به عنوان وسیلهای ارزان و مؤثر جهت روح بخشیدن به اتاقهای تاریک و تنگ طبقه کارگر از محبوبیت ویژهای برخوردار شد. با شروع قرن بیستم کاغذ دیواری یکی از رایجترین اقلام مورد استفاده در منازل دنیای غرب گردید.

ورود این محصول به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمیگردد. وی که علاقهای خاص به شیوههای معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط  کاغذ دیواری های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.

  کاغذ دیواری

💥 نکته هایی درباره کاغذ دیواری اتاق خواب وپذیرایی

 

اینجا توسط متخصصان ما بهترین پشنهادها را داریم که می توانید در انتخاب دیواری که می خواهید در آینده کاغذ دیواری کنید در نظر بگیرید. حتما می خواهید مطمئن شوید که دیواری را که می خواهید کاغذ دیواری کنید. در زمانی که شما در اتاق مشغول  قدم زدن هستید بیشترین تاثیر را داشته باشد.

💢 یک دیوار کامل را انتخاب کنید به جای اینکه یک دیوار پنجره دار را انتخاب کنید. اما همچنان مشکلی نیست اگر می خواهید دیوار پنجره دار را به خصوص در دور پنجره کاغذ دیواری کنید یک نصاب کاغذ دیواری ماهر به راحتی این کار را برای شما انجام می دهد. اگر که در یا پنجره در داخل دیوار شما موجود است مواظب انتخاب طرح کاغذ دیواری باشید. یک طرح با دایره های فراوان در کنار در رقابت سختی را برای چشمان شما ایجاد می کند و اگر در کنار پنجره باشد که معمولا مربع گون است یک تناسب کلی را برای دیوار شما به ارمغان می آورد.

💢 اگر دیواری که می خواهید کاغذ دیواری کنید در اتاق استراحت یا اتاق پذیرایی (مکانی که در آن تلویزیون تماشا می کنید) باشد کاغذ دیواری را پشت تلویزیون نصب کنید. بعضی از مردم نگران هستند که طرح شلوغ ممکن است آزار دهنده باشد. ولی این موضوع در عمل کاملا متفاوت است و حتی کاغذ دیواریهای شلوغ و برجسته پشت تلویزیون نیز آزار دهنده  نمی باشند و هارمونی خوبی را ایجاد می کند.

💢 در کاغذ دیواری کردن اتاق خواب کاغذ دیواری را پشت تختتان قرار دهید حتی اگر تختتان پشت داشته باشد. روتختی را طوری هماهنگ کنید تا با طرح کاغذ دیواری هماهنگ باشد کاغذ دیواری را در داخل فرورفتگی قرار دهید، زیبا خواهد شد.

💢 در ورودی حال ببینید در به چه سمتی باز می شود کاغذ دیواری را در سمت مخالف باز شدن در قرار دهید. شما دوست ندارید کاغذ دیواری زیبایتان در موقع باز شدن در مخفی بماند.

💢 همانند اینکه شما مجبور نیستید هر ۴ دیوار را کاغذ دیواری کنید. شما مجبور نیستید تمام دیوار مورد نظرتان را کاغذ دیواری کنید. دیواری را انتخاب کنید که در زمانی که وارد اتاق می شوید در خط دید شما باشد. برای تاثیر گذاری بالا دیواری را انتخاب کنید که به محض وارد شدن این دیوار را می بینید.

💢 کاغذ دیواریهای روشن را برای مکانهایی که رفت و آمد دارند در نظر نگیرید چرا که زود چرک و کثیف می شوند در اتاق استراحت کاغذ دیواری را پشت صندلی ها یا مبل ها قرار ندهید. چرا زمانی که نشسته اید نمی توانید آن را ببینید.

💢 کاغذ دیواری را دور یک شومینه باز یا یک هیتر الکتریکی قرار ندهید چرا که گرما در دراز مدت می تواند به کاغذ دیواری آسیب برساند.