نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک یا بی بو

رنگ بی بو رنگ اکریلیک بر پایه آب نسل جدیدی از رنگ های ساختمانی می باشد که با توجه به مسایل زیست محیطی و عدم استفاده از حلال های عالی و مواد مضر این نوع رنگ ها رو به افزایش است. به طوری که به تدریج جایگزین رنگ های روغنی الکیدی می شوند. به رنگ هایی که توسط نرم افزار کامپیونری و سخت افزار مربوط به آن طراحی و میکس می شوند، اصطلاحا رنگ های کامپیوتری گفته می شود. در ایران رنگ های نیو کالر و پیکو کالر از این دسته می باشند.

رنگ های روغنی که قدمت بیشتری دارند در حالت کلی مقاوت بالایی در برابر آب دارند. اما ایراد اساسی آنها این است که ایجاد سرب می کنند. سرب به مقدار کم تا مدتی می تواند بدون ایجاد عارضه در بدن انسان باقی بماند. ولی با بالا رفتن تدریجی غلظت آن باعث بروز مشکلاتی در بدن مانند احساس ضعف، سردرد، اضطراب و بی خوابی شود.

بنابرین رنگ اکریلیک (اکرولیک) که بر مبنای آب است(حلال در آب)، بدون بو و فاقد سرب می باشد. همچنین زمان خشک شدن رنگ اکریلیک بسیار سریع تر از سایر رنگ هاست. بر خلاف سایر رنگ ها که ممکن است پس از گذشت مدتی تغییر رنگ داده و و زرد شوند، ثبات رنگ بیشتری دارند. رنگ اکریلیک از لحاظ روانشناسی رنگ ها دارای نشاط و شادابی بیشتری نسبت به رنگ های روغنی است.

رنگ های اکریلیک سیلیکون مخصوص نما نیز مخصوص استفاده در نمای ساختمان بوده و ویژگی های فنی آن شامل : تنفس، مقاومت خوب در برابر نفوذ آب، مقاومت در برابر آلودگی های سطح، پوشش بالا و عدم جذب چرک و حفظ تمیزی سطح می باشد.

رنگ های اکریلیک سیلیکون مخصوص نما نیز مخصوص استفاده در نمای ساختمان بوده و مزایای فنی آن شامل: تنفس، مقاومت در مقابل نفوذ آب، پوشش بالا و عدم جذب چرک می باشد.